Obszar oddziaływania muzykoterapii obejmuje zarówno rozwój funkcji poznawczych, społecznych, jak i szeroko rozumianej modyfikacji zachowań dzieci biorących udział w terapii. Dla każdego ucznia opracowano indywidualny program terapeutyczny, uwzględniający jego wiek oraz możliwości psychoruchowe.
Od września 2008 r. zajęciami muzykoterapii zostały objęte także dzieci uczęszczające do przedszkola w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem.
Zajęcia muzykoterapii prowadzone w ZSP nr 10 odbywają się w dwóch formach:
- Muzykoterapia indywidualna (w zajęciach uczestniczy dziecko wraz z muzykoterapeutą),
- Muzykoterapia grupowa (dzieci pracują w kilkuosobowych grupach; uczestnikom zajęć towarzyszą osoby dorosłe - muzykoterapeuta oraz pomoc nauczyciela).
W trakcie zajęć muzykoterapii realizowane są następujące cele:
- Kształcenie umiejętności prospołecznych.
- utrzymywanie kontaktu wzrokowego, prawidłowego dystansu
oraz postawy ciała,
- witanie się, czekanie na swoją kolej,
- zgłaszanie się,
- podejmowanie współpracy w parach oraz w grupie podczas realizacji zabaw oraz ćwiczeń muzyczno – ruchowych,
- respektowanie zasad panujących w trakcie zajęć,
- kształcenie umiejętności wspólnej zabawy.
- Diagnozowanie potrzeb oraz aktualnego stanu psychofizycznego dziecka.
- Nawiązanie kontaktu z uczniem poprzez zabawy z wykorzystywaniem instrumentów muzycznych.
- Odreagowanie napięć poprzez improwizowaną grę na instrumentach perkusyjnych.
- Modelowanie nastroju dziecka z pomocą indywidualnie opracowanego programu muzycznego.
- Korygowanie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych.
- Nabywanie umiejętności wyciszania się i odpoczywania przy muzyce.