Zaburzenia w obszarze komunikacji są jednym z trzech obszarów, na podstawie których diagnozowany jest autyzm. Wśród osób z autyzmem zdolności mówienia są bardzo zróżnicowane. Jedne teorie podejrzewają te osoby o brak motywacji do komunikowania, a inni o brak wiedzy i umiejętności w tym obszarze.Stąd praca logopedy w szkole dla dzieci z autyzmem jest niezwykłym wyzwaniem i ciągłym poszukiwaniem!
W pracy z dziećmi z wyzwaniami rozwoju c musi szukać rozwiązania wielu problemów. Główną barierą w porozumiewaniu osób z autyzmem nie jest brak mowy, ale brak kompetencji językowych w zakresie komunikacji. Tutaj ogromna rolę spełniają alternatywne i wspomagające metody komunikacji, w których do porozumiewania wykorzystuje się gesty, symbole obrazkowe czy też tablice literowe. Niewerbalne sposoby komunikacji przygotowują drogę rozwoju mowy,a uosób niemówiących zastępująją ją.
Logopeda pracuje też nad podtrzymaniem możliwości artykulacyjnych dzieci z autyzmem czy też korygowaniem wad wymowy.
Z tymi wszystkimi problemami, a nie sposób wymienić wszystkich, logopeda nie jest sam. Współpraca z domem rodzinnym, nauczycielami, rewalidantami i personelem szkoły przynosi poprawę w obszarze komunikacji.
Działania logopedy wspierają zarówno nowoczesne narzędzia multimedialne jak i tradycyjne gry planszowe. Najważniejsze jest tutaj jednak dziecko, u którego brak komunikacji często rodzi frustrację.
Głównym mottem pracy logopedy jest poprawa jakości życia osób z autyzmem i ich rodzin.
Logopedzi w ZSP nr 10 pracują w oparciu o: PECS, gesty Makatonu, metody czytania wg J.Cieszyńskiej i M. Bogdanowicz, ale przede wszystkim o własne rozwiązania wypracowane po odbyciu licznych szkoleń prowadzonych min. przez J. Cieszyńską, M. Bogdanowicz, B. Karczmarek, E. Przebindę, Marię Podeszewską, A. Smyczek czy też certyfikowanych terapeutów PECS, a także trenerów SYNAPSIS.