Zajęcia muzykoterapii grupowej jako forma treningu umiejętności społecznych dla dzieci z autyzmem.
Innowacja programowa opracowana i wdrożona do realizacji przez nauczyciela rewalidanta SP nr 6 – Gabrielę Waliczek
Innowacja kierowana jest do uczniów klas I – IV uczestniczących w zajęciach muzykoterapii grupowej.
Czas trwania innowacji: 01 października 2019 – 13 czerwca 2021
Z powodu pandemii wirusa Sars – Cov – 2 innowacja została przedłużona do 17 czerwca 2022 roku.
Cel innowacji:
Uzyskanie przez uczniów kompetencji pozwalających im na uczestniczenie w interakcjach społecznych w parach oraz w grupie.
Opis innowacji
- W trakcie zajęć muzykoterapii grupowej powstają sytuacje pozwalające na naturalny rozwój umiejętności społecznych.
- Wybrane umiejętności z obszaru funkcjonowania społecznego nabywane w trakcie zajęć:
- poczucie przynależności do grupy
- znoszenie napięcia związanego z obecnością, dotykiem innych osób
- rozumienie zasad panujacych w trakcie wspólnej zabawy
- witanie się z utrzymaniem kontaktu wzrokowego, prawidłowego dystansu oraz postawy ciała
- zgłaszanie się
- podejmowanie współpracy w parach
- działanie na zasadzie wzajemności
- Istotną rolę w procesie terapii odgrywają instrumenty perkusyjne, które poprzez swoją atrakcyjność (brzmienie, kształt, faktura, sposób wydobywania dźwięku), stanowią cenne narzędzie w procesie nabywania przez dzieci umiejętności społecznych i komunikacyjnych, motywując je do podejmowania działań.
- Oddziaływaniami terapeutycznymi w ramach innowacji objętych zostało 29 uczniów szkoły podstawowej z klas I – IV
- Zajęcia odbywają się w czteroosobowych grupach. Dzieciom towarzyszą:
osoba prowadząca oraz pomoc nauczyciela
Spodziewane efekty podejmowanych działań:
Uczniowie opanują konkretne umiejetności z obszaru funkcjonowania społecznego
oraz komunikowania się, stanowiących podstawę do uczestniczenia w interakcjach społecznych.