Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ

Czytanie uczestniczące

23 stycznia 2023r. dzieci z grupy I, II, i III wspólnie uczestniczyły w „czytaniu uczestniczącym” w ramach Akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”.

 „Czytanie uczestniczące”- to innowacja, która jest prowadzona w naszym przedszkolu. Jest to czytanie tekstu z zaangażowaniem językowym dzieci. Dzieciom niemówiącym, słabo mówiącym oraz dopiero uczącym się mówić technika czytania uczestniczącego umożliwia aktywny udział dziecka w czytaniu. W trakcie czytania uczestniczącego budujemy wspólne pole uwagi, uczymy bycia sprawcą, upominania się o akcję, pomagamy w nauce porozumiewania się, stymulujemy rozwój mowy i języka. Podczas zajęć wykorzystujemy tablicę multimedialną, gotowe szablony postaci i rekwizytów, symbole PCS.

Ta forma pracy z tekstem wzbudza u dziecka zainteresowanie aktywnym czytelnictwem oraz wyzwala pozytywne emocje związane z czytaniem. W trakcie czytania dzieci dopowiadają lub wskazują słowa zwizualizowane obrazkami, wstawianymi w ciąg tekstu, bądź towarzyszącymi całemu tekstowi jako jego wizualizacja (forma zależna od możliwości i potrzeb dziecka). Dzieci powtarzają lub wskazują stały fragment tekstu bądź symbole obrazkowe (PCS), które pozwalają dziecku brać czynny udział w czytaniu tekstu, zastępując słowa, których nie potrafi wypowiedzieć. Dziecko uczy się zadawać pytania, odpowiadać na nie, komentować. Może samodzielnie zdecydować, którą książkę chce przeczytać, czy chce czytać jeszcze, czy już skończyć. Zanim przystąpiliśmy do czytania książeczki, przypomnieliśmy sobie jaką mamy porę roku – w sali zapanowała Zima, zrobiło się biało, padał śnieg, wiał mroźny wiatr – poczuliśmy namiastkę zimy. Śpiewaliśmy piosenkę „ Tupu tup po śniegu” – tańcząc i inscenizując jej słowa ruchami rąk, nóg i całego ciała. Następnie przyszła kolej na czytanie.

Przedszkolaki zapoznały się z książeczką pt. „Dziewięć Bałwanków”. Nie były to takie zwyczajne bałwanki. Każdy z 9 bałwanków był wyjątkowy a jego strój nietuzinkowy. Zadaniem dzieci było dopasowanie odpowiedniego atrybutu do danego bałwanka.  Każde z dzieci świetnie poradziło sobie z tym zadaniem, mając wiele frajdy i satysfakcji z wykonanego zadania. Na koniec zajęć podsumowaliśmy zdobyte wiadomości. Przeliczyliśmy wspólnie bałwanki i na prośbę dzieci zaśpiewaliśmy i zatańczyliśmy jeszcze raz piosenkę „Tupu tup po śniegu”.

UWAGA, UWAGA - czytajmy dzieciom każdego dnia !!!

Dziękujemy dzieciom oraz wychowawcom - za zaangażowanie i czynny udział w czytaniu.

Koordynatorzy: Emilia Posyniak-Królikowska, Małgorzata Brokowska