Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania, mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole. To również pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem.
Wczesne wspomaganie rozwoju obejmuje dzieci, które posiadają opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Opinia taka wydawana jest przez publiczne poradnie psychologiczno- pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne. Zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju objęte są dzieci od 0 r.ż do 7 r.ż (czyli podjęcia przez dziecko nauki w szkole)
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 10 realizowane są zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. Prowadzą je wykwalifikowani specjaliści, terapeuci posiadający przygotowanie merytoryczne i praktyczne, odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka tj.: logopeda, pedagog, terapeuta SI, psycholog, muzykoterapeuta W naszej placówce zapewniamy zespołowy model pracy, który polega na wspólnym tworzeniu i modyfikowaniu programu terapii. Pozwala to na zapewnienie dziecku i jego rodzinie systematycznej i zintegrowanej pomocy. Zespól dostarcza rodzicom rzetelnych i zrozumiałych informacji na temat potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. Udziela pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem. Pracą zespołu koordynuje lider wybrany na dany rok szkolny, z reguły jest to psycholog zatrudniony w ZSP nr 10.
W naszej placówce w ramach WWR oferujemy następujący rodzaj zajęć:
- Integracja Sensoryczna
- Terapia logopedyczna
- Muzykoterapia
- Terapia psychologiczna
- Terapia pedagogiczna
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju:
- wcześniej zdobywają sprawność w zakresie samoobsługi
- rozwijają kompetencje komunikacyjne
- stają się bardziej sprawne ruchowo, dojrzalsze poznawczo i emocjonalnie
- uzyskują gotowość do przebywania w nowym środowisku
- łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze w tym rozwijają kompetencje społeczne
- są lepiej przygotowane do rozpoczęcia systematycznej nauki szkolnej
Podstawa prawna WWR:
- Rozporządzenie MEN z dn. 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
- Ustawa z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
- Ustawa z dn. 14 grudnia2016 r. Prawo Oświatowe