Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ

Czytanie uczestniczące „Franio idzie do przedszkola”

W naszym przedszkolu prowadzona jest innowacja „Czytanie uczestniczące”, dla osób które nie spotkały się z tym określeniem, krótkie zapoznanie na czym owa czynność polega. „Czytanie uczestniczące” to czytanie tekstu z zaangażowaniem językowym dzieci. Dzieciom niemówiącym, słabo mówiącym oraz dopiero uczącym się mówić technika czytania uczestniczącego umożliwia uczestniczenie w tych czynnościach.

Podczas czytania i śpiewania uczestniczącego budujemy wspólne pole uwagi, uczymy bycia sprawcą, upominania się o akcję, pomagamy w nauce porozumiewania się, stymulujemy rozwój mowy i języka.

Ta forma pracy z tekstem wzbudza też u dziecka zainteresowanie aktywnym czytelnictwem oraz wyzwala pozytywne emocje związane z czytaniem. Technika ta polega na tym, że dzieci dopowiadają lub wskazują słowa zwizualizowane obrazkami, wstawianymi w ciąg tekstu, bądź towarzyszącymi całemu tekstowi jako jego wizualizacja (forma zależna od możliwości i potrzeb dziecka). Dzieci powtarzają lub wskazują stały fragment tekstu bądź symbole obrazkowe (PCS), które pozwalają dziecku brać czynny udział w czytaniu tekstu, zastępując słowa, których nie potrafi wypowiedzieć. Dziecko uczy się zadawać pytania, odpowiadać na nie, komentować. Może samodzielnie zdecydować, którą książkę chce przeczytać, czy chce czytać jeszcze, czy już skończyć.

Ze względu na stan epidemiologiczny, inaczej niż w zeszłym roku, nie łączymy grup, w związku z tym grupa VII samodzielnie brała udział w prowadzonej innowacji „Czytania uczestniczącego” prowadzone przez panią Emilię i panią Małgosię. Czytanie uczestniczące w pozostałych grupach prowadzone będzie przez wychowawców. Koordynatorki czytania odwiedzą kolejno każdą z grup w następnych miesiącach.

Przedszkolaki z grupy VII zapoznały się z wierszem pt. „Franio idzie do przedszkola”. Wspólnie czytaliśmy wiersz, dzieci wykazały się znajomością potrzebnych w przedszkolu przyborów, takich jak: książki, farby, klej, nożyczki itp. Wspólnie chłopcy spakowali plecak Frania, a najbardziej podobała się wszystkim książka, z wysuwanymi kartkami, którą każdy najpierw obejrzał a dopiero później włożył do plecaka.

Wspólne czytanie, angażowanie dzieci do samodzielnego czytania - daje im moc radości i satysfakcji. Czytajmy wspólnie codziennie!

Dziękujemy dzieciom oraz wychowawcom - za zaangażowanie i czynny udział w czytaniu!

Koordynatorzy: Emilia Posyniak-Królikowska, Małgorzata Brokowska